Tok Guru Kesayangan Ummah

Ahad, 11 Oktober 2009

Mengenali Sheikh Daud b Abdullah Al-Pattani

Nama sebenar beliau ialah Daud b Abdullah bin Idris Al-Jawi Al-Pattani Al-Melayuwi atau lebih dikenali dengan gelaran Tok Sheikh Daud Fatani. Dilahirkan di Kampung Parit Marhum sekitar tahun 1183H/1769M.
Beliau mendapat pendidikan awal di kampung kelahirannya, ketika remaja beliau mula merantau mencari ilmu. Acheh merupakan antara tempat terawal beliau menuntut ilmu. Setelah berada di sana selama 2 tahun, belaiu sempat berguru dengan tokoh-tokoh ilmuan yang tersohor dengan keilmuan mereka. Setelah itu beliau kembali semula ke kampung halamannya. Pada Usia 18 tahun belaiu berangkat ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji.
Selama berada di Tanah Suci Mekah, sekitar 30 tahun beliau menuntut pelbagai ilmu di sana. Selepas itu beliau bepindah ke Madinah selama 5 tahun untuk mendalami pelbagai ilmu terutamanya ilmu agama. Setelah tamat pengaiannya beliau tidak terus kembali ke tanah airnya, tetapi membuat keputusan untuk menetap di Tanah Suci Mekah untuk menyebarkan ilmu agamanya kepada umat Islam. Masjidil Haram merupakan tempat beliau menyampaikan kuliah dan pengajarannya. Berkat usaha yang dijalankan oleh Tok Sheikh Daud, maka lahirlah murid-muridnya yang ternama, mahir dan arif dalam soal berkaitan keagamaan.
Taif merupakan tempat terakhir belaiu mencurahkan ilmunya, di sana belaiu membeli sebidang tanah dan mendirikan sebuah rumah. Selain mengajar beliau juga sempat menghasilkan beberapa karya ilmiah yang diguna pakai sehingga hari ini. Setelah menghabiskan sisa usianya kerana berkhidmat kerana Allah, akhirnya beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir di kediamannya di Taif, pada hari Khamis tanggal 22 Rejab 1263H ketika usianya menghampiri 80 tahun. Jenazahnya disemadikan berhampiran makam sahabat dan sepupu nabi s.a.w iaitu Saidina Abdullah b. Abbas r.a.

Antara Karya Beliau ialah:
1)kifayatul Mubtadi fi Ushuli I'tiqadil Mursydin
2)Risalatu Ta'alluqi bi Kalimatil Iman
3)Hidayatul Muta'allim wa 'Umdatul Mu'allim
4)Sullamul Mubtadi fi Ma'rifatil Muhtadi
5)Furu'ul Masail wa Wushulul Washail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan