Tok Guru Kesayangan Ummah

Ahad, 28 Mac 2010

Hamas gesa pemimpin Arab selamatkan Baitulmaqdis

GAZA - Konflik Israel-Palestin meningkat di Tebing Barat dan Genting Gaza kelmarin menjelang sidang kemuncak Liga Arab di Libya.

Dua pejuang Palestin dan dua askar Israel terbunuh dalam pertempuran sengit dekat kawasan sempadan di tenggara Genting Gaza dan Israel.

Sayap bersenjata Hamas, Briged al-Qassam mengaku bertanggungjawab meletupkan bom tepi jalan dekat sempadan Israel dan bandar Khan Younis di tenggara Gaza.

Radio Al-Aqsa melaporkan kumpulan pejuang meletupkan bom yang dipasang di tepi jalan ketika askar Israel melakukan rondaan di kawasan sempadan.

Sementara itu, seorang pegawai Hamas menggesa pemimpin Arab meningkatkan usaha untuk menyelamatkan Baitulmaqdis daripada penempatan haram Yahudi.

"Kesungguhan pemimpin Arab diperlukan untuk menggerakkan usaha meningkatkan tekanan antarabangsa bagi menyelamatkan Baitulmaqdis dan menghentikan pencerobohan Yahudi," kata Ezzat al-Rushok.

"Pemimpin Arab mesti menekan Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah menerusi kepentingan ekonomi negara-negara itu di dunia Arab dan Islam," katanya.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu enggan bertolak ansur mengenai Baitulmaqdis dengan mendakwa bandar suci itu adalah milik Israel yang tidak boleh dipisahkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan