Tok Guru Kesayangan Ummah

Sabtu, 16 Januari 2010

Islam berpotensi besar di Sabah



oleh: Ust. Nasharudin Hassan Tantawi

1. Sejurus selesai sidang media pagi tadi di Kota Kinabalu , sessi mesyuarat khas SEPAKAT [ Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat ] pula dilangsungkan . Sementara malamnya saya dijadualkan 2 program berkembar iaitu Kuliah maghrib di Masjid Tamparuli dan Ceramah umum di Tuaran .

2. Hujan agak lebat di Tuaran namun alhamdulillah ianya tidak menghalang ummat Islam tempatan untuk keluar menuntut ilmu di masjid . Kelihatan mereka sangat gembira menerima kunjungan penceramah dari semenanjung .

















[ sempat bergambar di Jambatan Tamparuli yang masyhur itu ]


3. Saya mengambil kesempatan ini untuk memberi penekanan kepada beberapa nokhtah penting buat ummat Islam di Sabah setelah saya melihat potensi besar untuk Islam bertapak dan berkembang di bumi bawah bayu ini .

4. Pertama : Soal Ubudiyyah , agar diri dibentuk dan dibina dibawah pengaruh pengabdian diri kepada Allah swt. Laksana perintah Allah dan meninggalkan segala apa yang dilarang oleh Allah swt . Taat dan patuh serta taqarrub kepada Allah swt . Jauhkan syirik dan elakkan tindakan atau perkataan yang mempersenda agama dan syariat Allah swt . Yang halal dikata halal dan yang haram dikata haram .

5. Kedua : Basmi kejahilan dengan menuntut ilmu dan menguasai sumber Islam iaitu al quranul karim sebagai kitab petunjuk . Tanpa memahami al quran Islam tidak akan dapat dilaksanakan dengan baik jauh sekali untuk menghayatinya . Sementara kejahilan membawa manusia menjadi derhaka dan kufur kepada Allah swt .

6. Ketiga : Sebarkan ilmu yang dimiliki kepada kaum keluarga terdekat , jiran tetangga dan masyarakat . Jangan biarkan Islam terkepong dalam 4 penjuru dinding surau dan masjid . Pastikan Islam sampai ke setiap pintu rumah dan hati manusia .

7. Keempat : Pertahankan Islam dari sebarang anasir yang cuba untuk melumpuhkan Islam dan memadam cahayanya . Jangan biarkan Islam dipersenda dan dipermain oleh mereka yang tidak bertanggungjawab .

8. Alhamdulillah , kelihatan jamaah di Masjid Tamparuli menginsafi 4 perkara yang saya tegaskan secara panjang lebar hampir satu jam sebelum saya turun ke Tuaran untuk bertemu pula masyarakat di sana . Ikrar yang mereka berikan sangat meyakinkan bahawa mereka adalah jiwa yang subur untuk Islam bertapak dan berkembang di sini .


9. Selepas menyampaikan ceramah , seperti biasa , saya mengambil kesempatan untuk bertemu dengan beberapa hadhirin khasnya anak - anak muda untuk memberi galakan dan penegasan secara personal atau direct kepada mereka bahawa negara dan masa depan rakyat banyak bergantung kepada peranan anak muda dalam membawa perubahan besar kepada negara .

10. Jiwa mereka segar dan waja . Hanya mereka perlukan bimbingan dan sentuhan kerohanian dari pemimpin laksana seorang murabbi dan mursyid. Kehadhiran mereka meyakinkan saya bahawa masa depan Islam di Sabah sangat berpotensi .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan